نقد آزاد

فرزاد حسنی٬همیشه معترض!

شبکه‌های نامرئی ابتذال!

یاداشت وارده
فرهاد حسنی



علی القاعده انتظار می‏رود که مسئولان رسانه ملی در خصوص پشتیبانی از طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی نیروی انتظامی، در تنها شبکه مخصوص جوانان برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشد. در حالیکه محافل انقلابی و عموم متدینین تلاش می‏کنند تا رضایت و حمایت خانواده‌ها را از این طرح برجسته کنند و بنیادهای نظری راه‌اندازی و ادامه آن‌ را بیان کنند ولی در این شبکه رادیویی موضوع را به تمسخر گرفته‌اند.

در طول هفته‌ای که گذشت هر چقدر گوش‌هایمان را تیز کردیم صدایی در «له یا علیه» این موضوع از رادیو جوان نشنیدیم، در حالیکه اساسا مخاطبان این طرح جوانان هستند و می‌بایست در راستای توجیه فرهنگی آنان قدم‌های جدی برداشته می‏شد. گذشته از سکوت و غفلت (شاید هم تغافل) گاهی کار به تمسخر هم کشیده می‏شد! صبح روز جمعه برنامه «7 تایی‌ها» به وضوح با یک ادبیات کوچه بازاری به طرح مبارزه با مفاسد و بدحجابی دهن کجی کرد. احتمالا این هم شگرد دیگری در جذب مخاطب است. توجیه مسئولان این شبکه بر جذب همه طیف‌های مخاطبان مبتنی است و این مساله ظاهرا اقتضا دارد که با ژست‌های روشنفکرانه از کنار هنجارشکنی‌ها‌ و منکرات، آرام و بدون موضعگیری عبور کننند و یا برای جذب مخاطب گاهی با آنان در لاابالی گری شریک باشند!(این مساله را بگذارید در کنار پخش پشت صحنه همین برنامه از شبکه 2 سیما که اختلاط غیرقابل توجیه دختران و پسران موجب تعجب بینندگان شد؛ با این تصاویر ناراحتی دست اندرکاران این برنامه از اجرای طرح امنیت اجتماعی برای ما قابل درک است).

 بد نیست بپرسیم آن روز مبادایی که منتظرش هستیم تا از معجزه جذب مخاطب استفاده کنیم کی خواهد آمد؟ یاد گفته از پیش طراحی شده مجری برنامه زرد «شب شیشه‌ای» افتادم که با هیجان چند بار از خلاقیت و موفقیت دست اندرکاران شبکه جوان در جذب مخاطب تقدیر کرد و به آنها خسته نباشید گفت.

این اتفاق عجیبی نیست؛ بتدریج شبکه‌های نامرئی ترویج ابتذال که به بهانه جذب مخاطب و احترام به همه عقیده‌ها‌، بی دغدغه از کنار منهیات اخلاقی و انحرافات فکری گذر می‏کنند و موضوعات مبتذل و بی‌ارزش را برای هم‌ذات پنداری مخاطبان سطحی، برجسته می‏کنند در حال گسترش نگران کننده ایست.

این روزها برنامه سازان و مجری‌های توانمند(!) رسانه ملی دریافته‌اند که می‏توانند با سوءاستفاده از امکان بی‌بدیل «آنتن زنده» برای همدیگر نوشابه باز کنند و به هم نان قرض بدهند. اگر به نوع مصاحبه‌ها‌، مصاحبه شونده‌ها، تعریف و تمجیدها و پروپاگاندای درون سازمانی رسانه ملی توجه کنید، حتما چنین نشانه‌ها‌یی را خواهید یافت. این مساله در روابط میان شبکه رادیویی جوان و برخی شبکه‌ها‌ی تلویزیونی نظیر 3و 5 بیشتر مشهود است.

رادیو جوان که مدتی است مورد انتقاد محافل دینی و انقلابی قرار گرفته و حتی سخن از شکایت جمعی از متدینین و خانواده‌های شهدا از این شبکه رادیویی مطرح شده، به کمک همین شبکه‌های نامرئی ابتذال به دنبال اثبات مجدد خود است. این یک مطالبه جدی از مسئولان انقلابی رسانه ملی است که مراقب نضج‌گیری چنین گرایش‌های اباحیگرایانه‌ای باشند؛ رسانه ای که قرار است دانشگاه عمومی باشد به این راحتی از حساسیت‌های دینی و انقلابی‌اش هزینه نمی‌کند.

                                                                                           (سایت شریف نیوز)

+   مهدی شفیعی طهران ; ٧:٠۸ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۱ خرداد ،۱۳۸٦

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir